5 kroków do zrozumienia czym jest minimalna pomoc

Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.

Ćwiczmy pamięć od najmłodszych lat! – 5 kroków minimalnej pomocy  dla malucha i przedszkolaka.

Pewnego razu przychodzi do nas nasz trzylatek albo trzylatka i pyta: „Mamo… a gdzie jest…?” Absolutnie nie mówimy: „Tam… zaraz Ci przyniosę.” Jest to dla nas sygnał: „Aha! To jest moment na nasze ćwiczenie pamięci!” Pamiętajmy jednak o jednej rzeczy. Nie uczymy dziecka, gdy jest w silnych emocjach. Dziecko w silnych emocjach powinno być traktowane jak dziecko chore, a oczywiste jest to, że od chorego dziecka nie wymagamy za wiele.

1. Podaj czynność, którą dziecko musi wykonać, aby znaleźć to czego szuka. W zasadzie powtarzamy „polecenie”, czy „zadanie”, jakie zrodziło się w głowie dziecka. Najlepiej zacznijmy od pokazania, że nie mamy zamiaru za dużo dziecku pomóc i odpowiadamy „No nie wiem, może rozejrzyj się dookoła.” Dziecko nadal niczego nie znajduje i przychodzi do nas z prośbą byśmy pomogli mu znaleźć jego ulubioną zabawkę. Co robimy? Kiedy naprawdę już wiemy, gdzie ona jest to zaczynamy pobudzać umysł naszego przedszkolaka.

2. Nakieruj dziecko na czas, w którym ostatni raz widziało swoją zabawkę. „A pamiętasz kiedy ostatni raz nią się bawiłeś?” Dziecko bez chwili namysłu odpowiada: „Nie”. Przyzwyczajony do dostarczania gotowych rozwiązań, jakby nie zastanawia się, bo wie, że w końcu się poddamy i mu znajdziemy tą zabawkę! Tu szykujemy niespodziankę i mówimy „Pomyśl przez chwilę i spróbuj sobie przypomnieć.” Dziecko zaczyna się koncentrować, marszczy brwi, ale nic z tego, nadal nie wie.

3. Udziel drobnej podpowiedzi, skieruj uwagę na pewien „hak pamięciowi”, coś co poda dziecku punkt zaczepienia, od którego spróbuje sobie przypomnieć ciąg dalszy. „Wydaje mi się, że miałeś ją ze sobą na drzemce… Pamiętasz, co robiłeś po drzemce?” To pytanie na końcu może w ogóle nie być podane. Czasami dziecko już wie, o co chodzi, przypomina sobie co robiło, albo bez słowa biegnie w miejsce, które sobie przypomniało, albo snuje przy nas opowieść co po kolei się działo i gdzie była jego ulubiona zabawka.

4. Udziel kolejnej DROBNEJ POMOCY zawężając pole poszukiwań: „A pamiętasz, co robiłeś między drzemką, a momentem, w którym ugryzłeś się w język?” Dziecko nic nie odpowiada, pędzi do kuchni wiedząc, że jadło obiad i znajduje swoją zabawkę.

5. Podajemy podpowiedź, której jesteśmy pewni, że wystarczy do wydobycia z pamięci naszego malca informacji, która jest mu niezbędna. Najlepiej nie mówić dziecku „Idź do kuchni i poszukaj.” Zrób dziecku zagadkę: „Ja chyba wiem, gdzie jest. Jest to takie miejsce gdzie jest wielki stół, często wspólnie przy nim jesteśmy i rozmawiamy. Zwykle używamy przy nim sztućców i talerzy…” Mówimy tak długo dopóki dziecko nie zgadnie, albo nie pobiegnie w to miejsce. W ostateczności możemy pójść z dzieckiem.

Takie ćwiczenia pamięci można robić z powodzeniem z dwulatkiem. Im wcześniej zaczniemy i im częściej będziemy to ćwiczyć, tym większe prawdopodobieństwo, że wystarczy nasza minimalna pomoc, aby dziecko już za pierwszym razem wydobyło ze swojej pamięci miejsce, w którym pozostawiło zabawkę. Z młodszymi dziećmi można ćwiczyć pamięć, ale też spostrzegawczość mówiąc „Podaj mi piłkę”. Gdy dziecko jej nie widzi, można używać drobnych zagadek i podpowiedzi tak, aby dziecko nakierować, ale w sposób MINIMALNY. Najlepiej w momencie, gdy przypomnimy sobie o chęci ćwiczenia z dzieckiem pamięci, czy spostrzegawczości, ułożyć sobie w głowie 5 punktów, które po kolei będziemy podawać dziecku.

Nie stosujmy więcej niż 5 etapów, a jeśli dziecko przy którymś zaczyna się denerwować, to zmniejszmy ich ilość, a następnym razem spróbujmy by wytrwało do 5 elementów. Z czasem dziecko nauczy się sprawniej wydobywać z pamięci potrzebne informacje i pierwsza wskazówka lub druga okaże się wystarczająca.

Udzielanie minimalnej pomocy dziecku z powodzeniem możemy wykorzystać także ze starszymi dziećmi, gdy proszą nas o pomoc, w odrobieniu zadania domowego albo nauczenia się czegoś.

 

POMOCY! Zadanie domowe – 5 kroków minimalnej pomocy dla dziecka szkolnego.

 

Agata

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.