7 prostych sposobów na ćwiczenie pamięci przedszkolaka

Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.

Jak ćwiczyć pamięć przedszkolaka i dlaczego to jest takie ważne?

Mózg dziecka rozwija się w niesamowitym tempie, uczy się każdej nowej poznanej rzeczy. Jednak wiedza, która nie jest powtarzana, jest zwykle zapominana. Są też sytuacje, w których dzieci zapominają niektórych nauczonych wcześniej rzeczy, np. podczas poważnej choroby. Na szczęście nie jest to trwale zapomniane, jedynie droga do odpamiętywania się wydłuża. Dlatego już od najmłodszych lat warto ćwiczyć pamięć, pobudzać umysł do możliwie samodzielnego myślenia. Jeśli udzielamy dziecku  wskazówki umożliwiającej przypomnienie sobie czegoś, to starajmy się podpowiedzieć tylko tyle, aby nakierować dziecko, odrobinę zbliżyć do odpowiedzi, a nie podać ją na tacy.

Jak ćwiczyć pamięć z małymi dziećmi?

1. Udzielaj minimalnej pomocy.

Dziecku nie trzeba dawać gotowych rozwiązań, czy od razu udzielać odpowiedzi wprost. Kiedy przychodzi do nas malec i zadaje pytanie „A gdzie jest moja…?” to jest to dla nas sygnał do działania! Minimalna pomoc to taka, która w 5 krokach pobudza dziecko do myślenia, nakierowuje na samodzielne poszukiwanie odpowiedzi na zadane pytanie. Jest to niesamowite narzędzie, które można wykorzystać do pracy z dziećmi w każdym wieku!

 

Ćwiczmy pamięć od najmłodszych lat! – 5 kroków minimalnej pomocy dla malucha i przedszkolaka.
POMOCY! Zadanie domowe. – 5 kroków minimalnej pomocy dla dziecka szkolnego.

 2. Zapamiętaj jedną rzecz.

Dawajmy naszym malcom zadanie, aby zapamiętały przynajmniej jedną rzecz, która się działa w ciągu dnia, albo w czasie, który nie spędzamy razem np. podczas wizyty u dziadków, pobytu w żłobku, czy przedszkolu. Zwykle jesteśmy strasznie ciekawi opowieści naszych dzieci tuż po tym, jak się z nimi spotkaliśmy, ale często nie jest to najlepszy moment na takie rozmowy. Kiedy dziecko nie jest gotowe z nami rozmawiać poczekajmy na lepszy moment np. podczas wieczornego podsumowania dnia, albo podczas jakiegoś relaksu. Jeśli dziecko nie zapamiętało nic z czasu, który nie spędziliśmy razem to wspomagajmy się opowieściami opiekunów i spróbujmy udzielić dziecku minimalnej pomocy.

3. Stwórzcie kalendarz.

Nawet maluchy mogą uczyć się dni tygodnia, zapamiętywać, co wydarzyło się w ciągu dnia. Kalendarz jest idealną metodą na omawianie tych miłych i tych trudnych momentów w ciągu dnia. Z maluchami najlepiej prowadzić kalendarz rysunkowy, tak, aby samodzielnie mogły z niego korzystać, podchodzić do niego i wspominać dni, przeżycia, sytuacje, które się wydarzyły. Jest to też dobra metoda uczenia dni tygodnia, a także planowania różnych ważnych wydarzeń, czy też informowania dziecka o wydarzeniach w przedszkolu, czy w rodzinie, a także o wyjazdach. Dziecko codziennie samodzielnie rysuje, a jeśli nie potrafi lub nie chce, to może jedynie codziennie skreślać dzień, który dobiega końca. Może to być ostatni etap rytuału przed wieczornym usypianiem.

4. Buduj rusztowanie.

W edukacji, jak i w budownictwie znane jest budowanie rusztowania. Z maluchami także możemy przekazywać nową wiedzę odwołując się do tego, co już poznały, lub przynajmniej miały styczność. Nie spieszmy się z udzielaniem odpowiedzi, zastanówmy się przez chwile jak najprościej, ale też nie tracąc ważnych szczegółów odpowiedzieć na nurtujące pytanie. Czas, w którym będziemy odpowiadać na takie pytania w ilościach około 20-100 dziennie przyjdzie szybciej niż myślimy, dlatego najlepiej ćwiczyć już od małego. Te pytania, które dziecko zadaje często, lub temat, który interesuje dziecko w sposób szczególny, albo taki temat, na który sami nie znamy odpowiedzi, jest to dobry moment do użycia metody projektów, aby zaspokoić niekończącą się ciekawość naszych dzieci.

 

Projekt: Życie!

5. Czytać, czytać i czytać.

Czytanie w sposób ciekawy, powoduje, że dzieci same sięgają do książek już od najmłodszych lat. Najpierw wyrzucając stosy naszych książek z naszej biblioteczki, a następnie ze swojej. Z czasem zasada „Wyciągamy jedną, czytamy i odkładamy, a następnie wyciągamy następną…” jest dla naszych maluchów możliwa do zastosowania. Choć przychodzi dzień niezaspokojonej wiedzy, kiedy każda książka w domu leży wszędzie indziej tylko nie w biblioteczce. Aby pobudzać ciekawość maluchów do czytania książek, powinny mieć na swojej wysokości swoją biblioteczkę, z której mogą korzystać bez ograniczeń. Zachęcam do ochrony swoich ulubionych egzemplarzy i przeniesienie je na wyższe półki. Czytajmy dziecku od pierwszych dni życia. Od samodzielnego czytania rozpoczyna się przygoda samodzielnego zdobywania wiedzy w wieku szkolnym.

6. „Zrób tak jak ja”.

Ćwiczmy pamięć poprzez krótkie ćwiczenia typu: „Pokazuje wzór. Zrób to tak, jak ja.” Na początku chodzi tylko o odtworzenie wzoru, a z czasem o zapamiętanie i odtworzenie z pamięci, a następnie porównanie wzoru ze zrealizowanym zadaniem. Nie musimy oceniać dziecka, ono samo może dostrzec czy są pewne różnice, czy jego praca jest taka jak podany wzór, czy czymś się różni. Z powodzeniem możemy użyć klocków LEGO, słomek, kolorowych patyczków, piłek, żołędzi, czegokolwiek. Zacznijmy od wzorów dwuelementowych, a następnie powiększajmy stopniowo ilość elementów.

7. Piosenki, powiedzonka, wierszyki, masażyki…

20 najlepszych piosenek na grupie zabawowej.

Czyli wszystko to, co łatwo wpada w ucho. Uczmy się razem i bawmy się!

A Wy jak ćwiczycie pamięć Waszych maluchów? Podzielcie się z nami swoimi pomysłami!

Agata

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.