Projekty: 15 form pracy.

Ten artykuł przeczytasz w 11 minut.

O metodzie projektów i o jej możliwościach do nauki i zabawy dla każdego, bez względu na wiek, pisaliśmy wcześniej.

Projekt: Życie!

 

Jeśli na początku sprawia Ci trudność wymyślenie zadań do wybranego tematu, to na pewno nasze propozycje form pracy Ciebie zainspirują! Jeśli chcesz wspierać dziecko w wymyślaniu zadań stwórz z nim za pomocą mapy myśli pomysły, które ma na formę pracy. Czym jest forma pracy? Jest to sposób realizacji zadania. Bez względu na temat. Podamy kilka przykładów, dzięki którym będziesz w stanie zainspirować swoje dziecko.

Pamiętaj, że nie wszystkie formy są dostępne dla wszystkich grup wiekowych, szczegółowe rozróżnienie zaprezentujemy przy okazji konkretnych projektów dla różnych grup wiekowych:

1. Czytanie książki, artykułów, komiksów, bajek

Dzięki samodzielnemu czytaniu, dziecko jest w stanie samodzielnie zdobywać wiedzę. O wspieraniu samodzielności pisaliśmy już wcześniej.

6 umiejętności, dzięki którym stajemy się bardziej samodzielni.

Czy chcesz mieć SAMO-dzielne dzieci?

 

2. Zdobywanie wiedzy za pomocą Internetu.

Czasami boimy się, aby nasze dzieci korzystały samodzielnie z Internetu. Warto stopniowo przekazywać im odpowiedzialność za pozyskiwanie informacji w ten sposób. Jest to niesamowite narzędzie i umiejętność pozyskiwania rzetelnej wiedzy jest niezwykle ważną umiejętnością. Dziecko z czasem uczy się, które źródła są wartościowe, znajduje swoje ulubione strony, którym ufa. Pamiętaj jednak, żeby monitorować ten proces, każda przeglądarka posiada odpowiednie narzędzia do ustawienia kontroli rodzicielskiej. Internet to trochę taki świat w zasięgu ręki, więc może się zdarzyć, że dziecko zawędruję w podejrzaną uliczkę tego świata i ważne jest, by temu zapobiegać.2. Zdobywanie wiedzy za pomocą Internetu.

3. Oglądanie materiału filmowego lub korzystania z You Tube

Powstaje coraz więcej ciekawych filmów dokumentalnych, o których nawet nie mamy pojęcia. Możemy poszukać na kanałach przyrodniczych, albo historycznych wartościowych filmów. Na You Tube jest całe mnóstwo osób, które w sposób ciekawy prezentują wiedzę, tłumaczą w sposób atrakcyjnych dla młodego odbiorcy całą wiedzę szkolną i nie tylko.

4. Nauka języków obcych

Języki obce są kluczem do komunikacji z innymi ludźmi, a także do zdobywania wiedzy ze stron internetowych w języku angielskim. Nie muszę chyba nikogo przekonywać do nauki języków obcych. Warto rozwijać ten obszar w projektach naszych dzieci choćby przez nakaz tworzenia projektów w języku innym niż polski.

5. Sztuka: rysowanie, malowanie, lepienie z mas plastycznych, tworzenie komiksów, piosenki.

Zdobywanie wiedzy poprzez sztukę jest bardzo ciekawe, a dla dzieci uzdolnionych artystycznie może być to ciekawa forma zapamiętywania zdobytej wiedzy i prezentowania jej innym osobom.

6. Mapa myśli / stosowanie innych technik zapamiętywania

Techniki zapamiętywania, w tym mapa myśli są atrakcyjną formą uczenia, która ułatwia odpamiętywanie materiału, który chcielibyśmy trwale zapamiętać. Ćwiczenie pamięci jest ważną umiejętnością, którą warto ćwiczyć na co dzień, a projekt jest idealną przestrzenią do zmotywowania się do tego.

7. Pisanie dłuższych wypowiedzi pisemnych

Część dzieci ma trudność z pisaniem dłuższych form wypowiedzi takich jak rozprawek, opowiadań, charakterystyk. Projekt jest doskonałą przestrzenią dla ćwiczenia pisania tych form na temat, który jest ściśle związany z zainteresowaniami dziecka. [Gdy miałem klienta, który lubi gry komputerowe (o takich nietrudno) prosiłem o stworzenie tzw. after-action-report (AAR). Krótko mówiąc, chodzi o stworzenie opisu tego, co się zrobiło w grze komputerowej – najlepiej sprawdza się to w grach strategicznych, gdzie gracz ma dokonać jakiegoś podboju i zastosować jakąś metodę do osiągnięcia tego celu. Planowanie, opisywanie, dodawanie grafik, a potem prezentacja (i to wszystko w języku angielskim) szalenie angażowało ucznia, a jednocześnie był szczęśliwy, że jego pasja została w taki sposób doceniona. – przyp. Kuba]

8. Eksperymenty

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty są doskonałą formą zdobywania wiedzy i jest dostępna dla dzieci w każdym wieku.

9. Tworzenie zabawek

Młodsze dzieci z powodzeniem mogą tworzyć wspólnie z rodzicem zabawki, które są związane z projektem. Na pewno przydadzą się kartony, kolorowe kartki, kredki, farby, guziki itp.

10. Wycieczka / wyprawa

Często zapominamy jak ważne są podróże. „Podróże kształcą”, rozwijają, pozwalają lepiej zapamiętywać. Dlatego warto się zmotywować i w ramach projektu przejechać się pociągiem na stacje w głównym mieście, czy wybrać się do muzeum, albo na łono natury i obserwować zwierzęta w lesie. Warto podróżować w góry i nad morze, używać map, zadawać mnóstwo pytań, nawiązywać do wiedzy, która już jest zdobyta (budować rusztowanie).

11. Spotkanie z ekspertem

Ekspertem może być koleżanka, kolega, kuzyn, sąsiad, rodzic, dziadek, kierowca TIRa, pani sprzedająca warzywa na straganie, pan kurier. Każdy, kto w danej dziedzinie ma większą wiedzę od naszej. Warto zachęcać dziecko do zadawania pytań i przełamywania strachu związanego ze zdobywaniem wiedzy od osoby obcej. Na koniec projektu można zaprosić osobę, która była ekspertem, albo pokazać jej to, co stworzyliśmy na podstawie uzyskanej wiedzy od niej. Dla eksperta będzie to miłe doświadczenie, a dla naszych dzieci naturalne podziękowanie ekspertowi za pomoc.

12. Zadanie wspólne: z innymi członkami zespołu / rodzicami / rodzeństwem

Zadanie wspólne ma na celu przede wszystkim spędzenie wspólnie czasu, ale też pokazanie dzieciom, że można od rodziców wiele się nauczyć i nie tylko przy nudnym odrabianiu lekcji. Pokazujemy naszym dzieciom, że relacja edukacyjna z rodzicem jest możliwa i przyjemna dla obu stron. Dla niektórych może to być początkowo trudne, dlatego, że często jest dużo negatywnych emocji podczas odrabiania lekcji, wtedy wkracza rodzic i próbuje pomóc, ale emocje nadal są silne i wtedy trudno dziecku docenić pomoc rodzica. Czasami, gdy rodzą się konflikty między rodzeństwem, to zadanie wspólne może naprawić ich relacje, albo rozwinąć. Ważne, by odpowiednio dobrać zadanie, tak, aby nie było zbyt trudne, było dla wszystkich uczestników interesujące. Ważne, aby nie planować zadania wspólnego wbrew woli któregoś z członków.

13. Tworzenie gry planszowej

Nie wiem jak Wy, ale my uwielbiamy gry planszowe. Dzieci, które grają w takie gry, będa niesamowicie zaangażowane mając okazję tworzenia takiej – WŁASNEJ – gry. Możliwość ustalania zasad, zadań jest niezwykle rozwijająca, a przy tym wspiera wiarę dziecka we własne możliwości i kompetencje. Możliwość gry całą rodziną, lub z innymi koleżankami i kolegami będzie naturalną „nagrodą”.

14. Plakat / fotografia

Plakat, czy robienie zdjęć podczas realizacji projektu może być dobrym sposobem dokumentowania tego, co robimy. Wystawa cały czas może wisieć u dziecka w pokoju, a gdy już będzie całkowicie gotowa, będzie można zaprezentować ją szerszej widowni. Dbajmy o samodzielność dziecka, jeśli nie mamy możliwości wydrukowania zdjęć w domu, spróbujmy razem z dzieckiem wybrać się do punktu i razem wydrukować te zdjęcia. Może też zrobić to samodzielnie, jeśli już jest na to gotowe.

15. Zrobienie czegoś dla innych

To jest cudowny obszar, o którym warto pamiętać podczas projektu. Gdy robimy projekt o zwierzętach, możemy udać się do schroniska. Gdy robimy projekt o roślinach, możemy pomóc pani w kwiaciarni. Wiele osób jest bardzo otwartych na takie inicjatywy dzieci, które rozwijają ich umiejętności. Kiedy dziecko ma projekt dotyczący sklepów, może jest szansa, aby wspólnie z jakimś sprzedawcą pomagało w prowadzeniu sklepu np. w wolny dzień. W takim zadaniu możemy też pomyśleć o osobach (zwierzętach), które dane dziecko zaniedbuje np. dziecko przestało interesować się swoimi rybkami i akwarium zarosło glonami. Możemy zaproponować dziecku zadanie, aby pomyślało, co rybki mogłyby czuć, gdyby były w tak brudnym akwarium, nie mogąc niczego dostrzec i ciężko im się oddycha. Wczuć się. Albo w drugą stronę. Napisz opowiadanie, jak  cudownie rybce żyć na wolności, a następnie zaproponować dziecku: „Co możemy zrobić, aby utrzymywać porządek w akwarium? Jakie masz pomysły?”Najprawdopodobniej dziecko bardziej się zaangażuje realizując zadanie, które samo wymyśliło.

 

Uwaga! Warto pomyśleć, nad jakim obszarem (np. społecznym, emocjonalnym, poznawczym, biologicznym itd.) lub nad jaką cechą charakteru (np. samolubność, brak wytrwałości, brak samodzielności itp.) chcielibyśmy pracować przy okazji projektu i wpleść elementy wspierające rozwój danego obszaru lub danej cechy. Projekt nie tylko ma uczyć zdobywania wiedzy, ale też kształcić naszą osobowość i rozwijać.

Agata

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.